like jika suka. =3

Thursday, 11 July 2013

Ahlan Wasahlan Ya Ramadan

Salam semua, Salam Ramadan buat pembaca yang menjalani ibadah puasa. Salam Satu Malaysia dan salam sejahtera kepada semua. Apa khabar korang?? Harap-harap semua sihat sentiasa ya kawan-kawan.

Semalam uncel ada post nak ucapkan selamat berpuasa kan? Hehehe..Pendek je kan post uncel semalam. Maklumlah puasa hari pertama, excited nak berbuka sebenarnya. Hehe..Tu yang taip ciput jer. Nanti korang baca bosan pulak..Hehe.. Kali ni uncel pun tak bercerita panjang, Saje jer nak menaip sebab nak cepatkan masa berlalu. Kepala uncel ni dah berpusing dan berat sebenarnya. Biasa lah uncel memang macam ni kalau tak makan ataupun lewat makan. Mesti en. Pening akan datang menjenguk uncel.

Dugaan dibulan puasa kan? Uncel kena lalui dengan hati yang terbuka dan sabar. Alah pening kepala uncel ni apa lah sangat kalau dibandingkan penderitaan saudara kita di Syria, Palastin dan dimana sahaja saudara kita yang kelaparan dan menghadapi kesulitan dan dugaan. Apa lah sangat pening kepala ni kalau dibandingkan penderitaan mereka kan? Ini lah yang harus kita fikirkan dari setiap apa yang kita dapat sekarang. Kita beruntung sekurangnya kita masih dapat berbuka puasa dengan juadah makanan yang menyelerakan dan banyak sedangkan saudara kita disana entah apa yang mereka makan untuk berbuka. Kita pun tak tau entah mereka berbuka ataupun tidak. Kita tidak tahu sama ada mereka berbuka dengan sekadar membaca doa berbuka puasa mahupun sekadar meneguk air sahaja.

Semua itu kita kena renungkan diri kita betapa bersyukurnya kita dengan keadaan kita sekarang. Tapi kita kena beringat juga sebab dugaan dan cabaran daripada Allah S.W.T harus kita lalui dengan penuh kesyukuran dan keredaan. Setiap cobaan, sakit, cabaran dan kesusahan yang kita lalui banyak membantu diri kita untuk menghapuskan dosa-dosa yang kita lalui. Kita harus beringat yang setiap ujian daripada-Nya membantu kita memperbaiki diri dan sekaligus membantu kita untuk mengurangkan dosa-dosa yang kita lakukan. Sebab itu orang selalu kata setiap yang berlaku ada hikmahnya dan salah satu ganjaran yang kita dapat adalah Pahala setelah kita sabar melalui setiap ujian yang diberikan.

Bersama-samalah kita merebut peluang keemasan ini untuk membentuk diri kita daripada baik kepada yang lebih baik. Apa sahaja cabaran dibulan yang Mulia ini kita tempuhi dengan redha dan senyum ya kawan-kawan. Hehe.. Kepala uncel ni pun dah kurang sedikit,hehehe..mungkin sebab uncel dah keluarkan sedikit apa yang ada dalam fikiran uncel kot. hehe...Takda lah..

Baik lah korang, uncel dah ketandusan cerita sebenarnya ni. Bukan nak salahkan pening, tapi sebab uncel nak relaxkan sedikit kepala uncel. Makin banyak fikir makin bertambah..Hehehe.. Lagi satu, kalau ada ujian yang mendatang jangan menunding jari dengan orang ye. Jangan mengeluh mahupun menyalahkan takdir. Tak baik, Sebab kalau kita berbuat demikian maksudnya kita kecewa dengan keputusan dan apa yang diberikan oleh Allah.. Jangan sesekali berbuat macam tu ye. Hehe...

Ok lah kawan-kawan, uncel nak ucapkan selamat berbuka kepada semua. Tak lama lagi kan? Tahun ni kita sama-sama menjalani ibadah puasa dengan sebaiknya ya. Malah lebih baik dari tahun yang sudah. Jaga diri, jaga perbuatan, jaga percakapan dan jaga tingkah laku di bulan mulia ini. Jangan membazir juga ye. Kalau rasa makanan tu banyak sedekah lah dengan jiran-jiran, rakan taulan dan sahabat handai.

Jaga diri dan salam Ramadan..

pssttt...Makan jangan banyak sangat masa berbuka nanti susah nak solat isyak dan tarawih..hehehe..BYE!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...