like jika suka. =3

Thursday, 10 May 2012

Edit or Original??

Halo halo halo...Assalamualaikum waramatullahiwabarakatuh dan salam sejahtera buat pembaca sekalian. Kali ini uncel nak bercerita sedikit tentang topik EDIT or ORIGINAL. Kenapa boleh timbul topik ini??Entah aku pun tak tahu sebenarnya. Aku ni bukanlah jenis yang suka nak cerita dan ada idea nak bercerita sebab aku ni jenis yang pendiam. Bercakap bila perlu dan bila aku bosan maka datanglah idea untuk mengolah dan mengarang cerita yang boleh memenuhi entry dalam blog ni..Nama pun dah Story and Sharing kan...hehehe...

So korang baca jer lah apa yang aku tulis ni yer.Kalau bosan taip lah komen kat bawah ni, so boleh aku memperbaiki dan mencari idea yang baru supaya aku boleh mengolah karangan yang boleh membuatkan korang seronok membaca. Hehehe... Sebenarnya aku ni tidak suka sangan meniru cara orang. Maksud aku, aku ni lebih suka buat sesuatu dengan caraku sendiri dan berusaha untuk membuatkan sesuatu yang lain dari yang lain..Hehehe...

Ok lah panjang berjelar jelar jer aku ni bermukadimah tapi ceritanya belum ada lagi kan.Hehehe...Maklum lama dah tak menaip dan update entry nih..Hehehe..Sebenarnya aku nak ceritakan pasal EDIT or ORIGINAL ni datang dari aku ni yang suka juga lah edit-edit gambar nih. Meh aku nak kongsi sedikit lah apa yang aku tahu pasal edit ni...Cuba lihat gambar yang ada di bawah ni...


Gambar yang di atas tu memang edit lah sebab aku buat kombinasi 4 gambar dalam satu gambar yang boleh membuatkan kita lihat banyak gambar dalam satu masa. Kalau gambar macam ni memang kita dapat tau bahawa edit. Kalau gambar macam ni pulak??


Korang rasa gambar ni original or edit??Mesti kebanyak akan fikir gambar ni edit kan??Yess..100 marks to readers that gave correct answer..Hehehe...Sememangnya gambar di atas ni aku edit. Tapi bahagian mana yang aku edit??Mesti korang tak perasan bahagian mana yang aku edit kan kalau korang tak tengok gambar yang asal.Hehehe...Kalau yang profesional dalam editor nih memang dah tau kot bahagian mana.Aku memang tak mahir sangat editing nih..Ok, kita sambung balik yer...Kalau nak tau bahagian mana yang aku edit, tengok jer gambar kat bawah ni. Korang mesti dapat detect punya..hehehe...Rasa main game je kan..hehee....


SO how kawan kawan???Dah dapat tahu bahagian mana yang aku edit?Hehehe....itu lah teknik make up mengunakan ADOBE PHOTOSHOP. Jimat kos dan wang anda..Hehehe..Asalkan korang rajin jer nak mengadap lappy or komputer korang untuk touch up muka orang..Lagipun korang boleh juga tingkatkan ilmu pengetahuan korang dalam bidang edit mengedit nih..Hehehe..Kalau korang guna camera dan lensa yang hebat,lagi mudah untuk anda edit gambar yang ada ambik.

Harap apa yang aku share nih dapat lah menambah pengetahuan korang sedikit. Sebab dunia cyber dan teknologi ni macam macam boleh dah. Korang tak payah lah nak bersusah payah nak bazirkan wang korang untuk bermake up bila nak ambik satu or dua gambar. Yang penting dalaman tu. Kena natural dan ikhlas bila bergambar insyallah gambar yang di ambil akan lebih menyerlah daripada muka yang tebal dengan make up tapi tidak ada auranya..hehehe...

Akhir kata aku nak minta maaf lah kalau apa yang aku tulis ni salah ataupun ada perkataan ku yang boleh menguris perasaan anda semua. Aku cuma nak bercerita sahaja, tidak ada niat apa-apa pun. Satu lagi aku nak pesan, HIDUP INI ADALAH KURNIAAN,JALANI KEHIDUPAN ANDA DENGAN GEMBIRA DAN SABAR, INSYALLAH AKAN BAHAGIA HIDUP ANDA WALAU APA KEADAAN SEKALIPUN....

psttttt...nak tutorial guna photoshop??Taip jer tutorial photoshop kat YOUTUBE, semua ada di situ..hehehe...selamat mencuba....dadaaaa......

2 comments:

  1. Replies
    1. ko mok ka?berik gambr ko lah..hehehe..nama sedo kat mata mok?hjehehehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...