like jika suka. =3

Saturday, 5 November 2011

Selamat Hari Raya Aidil Adha!

Tengok KAMBING ini senyum jer bila diambil gambar.
Gambar kambing di atas tersenyum riang jer. Ni gambar yang ku ambil sebelum menjelangnya Hari Raya Aidil Adha aka Hari Raya Qurban. Possing maut kambing ni bila ku datang menghampirinya untuk mengambil gambar. Baunya memang tak boleh lawan lah. Perfume original punya..hahahaha....


Hari Raya Aidil Adha bakal datang. Esok hari sebenarnya.Hahahaha...tak sabar ku.Sebab mak ku bersiap makanan dan kuih sama seperti Hari Raya Aidil Fitri. Buat akak kesayangan ku jauh di Melaka bersama suami dan anaknya, maaf kalau gambar yang ku upload akan mengiurkan ko.Hahahaha...

Entry ini ku nak bercerita pasal KELUPIS sebenarnya..


Anda tahu apa itu Kelupis??Kelupis ni makanan yang wajib ada bila sambutan Raya di rumah aku lah. Rumah korang wa tak tau. Kelupis ni dalam bahasa Sarawak. Bahasa Malaysia  wa tak tau lah. Sori, nanti korang search kalau korang nak tau apa maksudnya ok?hahahahha....Ok ni gambar yang sempat saya snap semasa mak saya menggolong Kelupis. Sebenarnya, Kelupis ni lebih kurang macam Shushi dan Lemang jugak. Bezanya Kelupis dibalut dalam daun  dan direbus dengan air jer. Tengok gambar di bawah untuk melihat bagaimana rupanya Kelupis ya..

Beras yang telah digolong sebelum dibalut dengan daun

Beras tadi dibalut dengan daun, Ni lah hasilnya.

Inilah hasil nya..INILAH yang dinamakan KELUPIS.hahaha...yang ni belum direbus lagi tau.

Selepas direbus barulah Kelupis dimakan. Sedap dimakan dengan Kari Ayam, Susu pekat dan sebagainya. Ikut citarasa korang lah.


Ini cara tradisional, ku tak pastilah sama ada orang pernah buat ataupun tidak. Ku cuma terfikir, kalau Kelupis ni kita buat macam Shushi mesti dapat sambutan kot. Balut dengan Seaweed dan letakan Ayam kat dalam. Pergghhh....sedap weh...

So, saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha buat umat ISLAM yang ada di seluruh dunia. Diharap jemaah HAJI balik ke tempat masing-masing dengan selamat nanti.AMIN...
 

2 comments:

  1. opkos mengiurkan aku...uwaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  2. kasiannya ko..ya ku sent gambar jak dapat..hahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...